להיות יהודי ולהאמין בישוע? זה לא סותר?

ישנן טענות שחוזרות באוזנינו שוב ושוב, כגון: "יהודים לא יכולים להאמין בישוע, זה סותר!", "יהדות משיחית היא תרמית!", "ישוע הוא המשיח של הגויים, לא של היהודים",  "שום יהודי חרדי לעולם לא יאמין בישוע" ורבות אחרות, אנו נענה בקצרה  לכעשרים טענות כאלה.

טענה 1: "יהודים אינם מאמינים בישוע". תשובה: זוהי דעה מוטעית והגזמה חמורה. יהודים תמיד האמינו בישוע. למעשה, ראשוני מאמיניו של ישוע היו יהודים בלבד, וכיום יש יותר מאמינים יהודים בישוע מאי פעם בעבר. אולי אינך יודע, אבל בכל רחבי העולם יש קהילות גדולות של יהודים שמאמינים בישוע. בישראל לבדה יש למעלה ממאה קהילות יהודיות משיחיות.
טענה 2: "נולדתי יהודי ואמות יהודי!” תשובה: אתה לגמרי צודק! נולדת יהודי ובין שאתה מאמין במשה, בישוע, במוחמד, בזיגמונד פרויד או בכומר מון, תמיד תהיה יהודי. השאלה היא: האם יראה אותך אלוהים כיהודי נאמן, ירא שמים? זה מה שבאמת משנה. אסור לך לשכוח לעולם שכיהודי מוטלות עליך משימות מיוחדות ואחריות. האם תגשים את המטרה שלשמה ברא אותך אלוהים? אין זה עניין פעוט להיות יהודי. האם בחייך תנהל מערכת יחסים נכונה עם אלוהים כזאת שתימשך עד יום מותך? האם תאהב אותו בכל לבך ונפשך ומאודך? ואם נכון הדבר (אנחנו בטוחים שכן) שישוע הוא המשיח היהודי, האם תהיה יהודי נאמן ותלך אחריו או תנהג בחוסר נאמנות ותדחה אותו?
טענה 3: "אדם יכול להיות יהודי או נוצרי. אני יהודי".
תשובה: אתה מבלבל בין עניינים שונים. אנשים נולדים יהודים או גויים, אבל מי שרוצה להיות משיחי צריך להיוולד מחדש. הלידה החדשה מתרחשת כשמישהו מאמין בישוע המשיח. חטאיו של אותו אדם שנולד מחדש, נסלחים, הוא מקבל לב חדש והופך לתלמידו של המשיח. כך הופך אדם למשיחי. איש איננו יכול להיוולד משיחי, וכאן טמונה הטעות בתפישה. המשיחיות איננה דת נוספת, אלא אמונה שדוגלת במערכת יחסים חיה בין אלוהים לבין עמו – יהודים וגויים – באמצעות המשיח. הלידה הטבעית קובעת אם אדם הוא יהודי או גוי; הלידה הרוחנית הופכת אדם לתלמידו של ישוע המשיח.
טענה 4: "האם משמעות האמונה בישוע היא שהמאמין היהודי מאבד את זהותו? למיטב הבנתי, יהדות ואמונה בישוע אינן עולות בקנה אחד זו עם זו".
תשובה: בלי לשים לב חזרת על אחד השקרים הגדולים של האינקוויזיציה – השקר שאדם יכול להיות נאמן לישוע רק אם יתכחש כליל ליהדות שלו. ההפך הוא הנכון: כל היבט של האמונה בישוע היה ועודנו יהודי, במובן הטהור והתנכי ביותר של המילה. למעשה, יהדותם של רוב היהודים שמאמינים בישוע כמשיח התעוררה לעומק בעקבות אמונתם בישוע. רבים מהם החלו להתייחס וליישם היבטים שונים של אורח החיים היהודי בהתאם לתנ"ך, בעוד אחרים עלו לארץ כיהודים כדי לחיות בה את שארית חייהם וילדיהם משתלבים במסגרת הלימודים הישראלית ומשרתים בצה"ל. כאשר יהודי מקבל את ישוע כמשיח הוא נעשה יהודי יותר מתמיד.
טענה 5: "העניין של יהדות משיחית איננו אלא תרמית אחת גדולה, שנועדה למשוך יהודים תמימים לנצרות. חצי מהאנשים שמעורבים בקהילה הזאת כלל אינם יהודים, ואלה שהם יהודים מתפקדים בעצם ככמרים נוצרים שרק שינו את שמם כדי להישמע יותר יהודיים". תשובה: אולי היה לך ניסיון רע עם יהודי משיחי שהותיר בך רושם רע על הכלל. האם ייתכן שבטעות שפטת לרעה את הלב והמניעים של כלל המאמינים מבלי להכיר את העובדות? המציאות היא שרוב היהודים המשיחיים בהחלט מזדהים כתלמידים של ישוע, וכיהודים, טבעי מאוד שנביע את האמונה שלנו בישוע באופן יהודי. יהודים משיחיים רבים חיזקו את זהותם היהודית ולכן רבים מהם שינו את שמותיהם –למשל, ממרטין למוישה וכו'. אחרים שינו את שמותיהם כדי להפריך את השקרים שהפיצה האנטישמיות הנוצרית שטענה שאי אפשר בו זמנית להיות יהודים ולהאמין בישוע. הגויים שהצטרפו לקהילות היהודיות המשיחיות עשו זאת מתוך אהבה לישראל ולאורח החיים היהודי. האם יש בכך פסול?
טענה 6: "לך יש את הדת שלך ולי יש את שלי. ישוע נועד לגויים, ואם הוא עוזר להם – יופי. למעשה, היהדות מלמדת שבעולם הבא יהיו צדיקים מכל העולם, אבל לנו, העם היהודי, יש את התורה. זוהי מנת חלקנו". תשובה: איזה עלבון עצום לגויים! אם ישוע לא הגשים את הנבואות התנכיות, אם הוא איננו המשיח המובטח של ישראל, אם הוא לא נולד מבתולה, לא מת בעבור חטאי העולם וקם מן המתים, אם הוא איננו שב כמלך המלכים כדי למלוך לעולם – הרי שהוא איננו המושיע או המשיח של איש. הוא נביא שקר ומחברי הברית החדשה הם מטעים או מוטעים. לעומת זאת, אם הוא כן עשה את כל הדברים האלה, הרי שהוא המשיח והמושיע של כולם – גם של היהודים וגם של הגויים. באשר לתורה, היא עדיין מנת חלקנו, אבל רק באמצעות המשיח נוכל לפרש אותה ולקיים אותה בחיי היום יום שלנו.
טענה 7: "הבעיה הבסיסית של המשיחיות היא שהיא איננה יהדות, ולכן כל ה'הוכחות' שלך לכאורה מהתנ"ך הן חסרות משמעות. הן פרשנויות שלך, לא שלנו".
תשובה: האם ייתכן שאתה מחמיץ את עיקר העניין? מי אמר שהיהדות היא האמונה שעולה בקנה אחד עם התנ"ך? מי אמר ש"המשיחיות" לא נועדה ליהודים? מי אמר שהפרשנות "שלך" כן נכונה? אם ישוע הוא באמת יורשם של משה והנביאים, המשיח שהתנ"ך שלנו מדבר עליו, הרי שהאמונה שמודה בו היא האמונה האמתית לכל מי שטוען שהוא מקבל את הכתובים האלה. זה מאוד פשוט. כמובן שדברים רבים שקרו במהלך ההיסטוריה הוגדרו כ"משיחיות" למרות שכלל לא היו כאלה ולא היו מבוססים על כתבי הקודש – ובוודאי שלא היו "יהדות". אבל יש "משיחיות" אותנטית שמתאימה לחלוטין לכתבי הקודש – ואני לא צוחק אתך – משיחיו שהיא יהודית להפליא. זוהי האמונה הנכונה, כלומר – נכונה בעיני אלוהים – בעבורך ובעבור כל יהודי ללא יוצא מן הכלל.
טענה 8: "אם ישוע הוא המשיח היהודי, מדוע לא מאמינים בו יותר יהודים?" תשובה: למעשה, רבבות רבות של יהודים האמינו בו ומאמינים בו. הבעיה היא שרוב היהודים אינם טורחים לבדוק את העובדות על ישוע, וה"ישוע" היחיד שרובם מכירים הוא התינוק של חג המולד, דמות חיוורת תלויה על צלב בכנסיות, או ישוע של הצלבנים והאינקוויזיציות. למען האמת, ישוע הוא היהודי המפורסם ביותר בכל הזמנים! והוא גם הרב בעל ההשפעה הרבה ביותר שהעולם ידע אי פעם. האם אינך חייב לעצמך, כיהודי, להקדיש רגע קל כדי לבדוק בדעה פתוחה יותר מיהו באמת?
טענה 9: “לא אבגוד באבותיי, ולא אנטוש את אמונת אבותיי!” תשובה: זוהי החלטה אצילית, ואלוהים מעריך את העובדה שאתה מכבד את זכרם של אבותיך, אבל התורה ברורה מאוד: כשאנחנו צריכים לבחור בין נאמנות למשפחות שלנו לבין נאמנות לאלוהים, עלינו לבחור בנאמנות לאלוהים, ולא משנה מהן ההשלכות. אם אנחנו באמת אוהבים את המשפחה והמורשת שלנו, הדבר האצילי ביותר שאנחנו יכולים לעשות הוא להיות נאמנים לאלוהים ולמשיחו בכל מחיר. בסופו של דבר נהיה מאורות בהיסטוריה המשפחתית שלנו. וכשאתה אומר: "לא אנטוש את אמונת אבותיי!”, הרשה לי להזכיר לך שזה מה שאברהם עשה!
טענה 10: "מה קורה ליהודים שאינם מאמינים בישוע – במיוחד ליהודים שמעולם לא שמעו עליו? מה קרה לסבתא המופלאה שלי שמימיה לא פגעה באיש? האם היא בגיהינום?” תשובה: אלה אינן שאלות שאפשר לענות עליהן בקלות דעת, כאילו שגן העדן והגיהינום הם ביטויים בלבד. כמו כן, למען הכנות, איננו מדברים רק על סבתא שלך. אנחנו מדברים גם על סבתא שלי! בכל זאת, השורה התחתונה היא שאני אמנם אינני מכיר את סבתא שלך ובוודאי שאינני שופט אותה, אבל אני יודע שאינספור יהודים וגויים חיו חיים שלא מצאו חן בעיני אלוהים (וזה כולל לפחות חלק מהסבתות שלנו), אינספור בני אדם המיטו חורבן על נפשותיהם באמצעות מילים ומעשים, ואינספור בני אדם יוכרזו כאשמים ביום הדין. לא אהיה הוגן כלפיך אם לא אזהיר אותך מראש. כמובן, אני מוכן להיות הראשון שיאמר שהברית החדשה איננה מתייחסת ישירות לשאלה מה קורה לאנשים שמעולם לא שמעו את מסר הסליחה על חטאים באמצעות ישוע, אבל אנחנו יכולים להיות בטוחים בדברים הבאים: אלוהים הוא שופט גם רחמן וגם צדיק, להפרת מצוותיו יש השלכות, הדרישות שלו גבוהות, ואם נדחה את הכפרה שהוא סיפק, נמצא את עצמנו בצרה.
טענה 11: “מה יקרה לרוצח נאצי שהאמין בישוע לפני שהוא מת? האם הוא ילך לגן העדן, בעוד גברים, נשים וילדים יהודים שהוא הרג והיו יראי אלוהים, ילכו לגיהינום?” תשובה: בהתאם לעקרונות התנ"ך, אם הנאצי באמת חזר בתשובה לפני שהוא מת, אלוהים יקבל אותו כצדיק. לעומת זאת, "אמונה" בלבד ללא חזרה אמתית בתשובה היא חסרת משמעות. לגבי היהודים שנהרגו בידי אותו נאצי, הרי שאם בשעה שמתו הקשר שלהם עם אלוהים היה נכון, הם ילכו לגן עדן; אם הם מתו בשעה שהקשר שלהם אתו היה לא נכון, הם יאבדו. חשוב מאוד לזכור דבר אחד: העובדה שיהודים אלה מתו בשואה איננה הופכת אותם בהכרח ל"קדושים" (למרות שנהוג לדבר על ששת מיליון היהודים כעל קדושים מעונים). הנאצים השמידו את בני העם היהודי ללא אבחנה אך ורק בגלל מוצאם האתי – גם אם הם היו אתאיסטים גמורים או שונאי אלוהים. הסבל הטרגי שלהם בשואה לא הפך אותם אוטומטית לאנשים קדושים ויראי אלוהים. להפך – רבים מהם איבדו את אמונתם באותה תקופה, ומספר גדול של יהודים חילונים ולא דתיים התנגדות לאלוהים עוד יותר.
טענה 12: "יהודי דתי או משכיל אף פעם לא יאמין בישוע".
תשובה: זהו שקר מוחלט. היו רבנים מפורסמים ומשכילים יהודיים ומבריקים שהאמינו בישוע, אבל מעולם לא שמעת עליהם, מכיוון שבדרך כלל בני עמנו שוללים מהם את מעמדם וכבודם ברגע שמסתבר שאמונתם בישוע איננה מעורערת. לפני שהאמינו התייחסו אליהם כאל ענקים וקדושים, אבל אחרי שהם האמינו התייחסו אליהם כאל בורים וחוטאים. המציאות היא שיהודים שהיו דתיים יותר ממך ומשכילים יותר ממך האמינו שישוע הוא המשיח היהודי.
טענה 13: "אותם יהודים משכילים או דתיים שהתנצרו עשו זאת לטובת הנאה כספית או בגלל לחץ חברתי. לא היה לזה שום קשר עם טענות אינטלקטואליות או אמונה תיאולוגית כנה". תשובה: אילו הייתי אני זה שטוען את אותן טענות על יהודים חילוניים שהתקרבו למסורת, היו אומרים עליי שאני אנטישמי! אין ספק שהנצרות, כמו כל דת גדולה אחרת (כולל היהדות!) עשתה את שלה בהמרות דת לשם טובות הנאה. לעומת זאת, המרות אמונה מזויפות אלה אינן פוגעות בעובדה שיהודים משכילים ודתיים מאוד הלכו בעקבות ישוע ללא היסוס, למרות שאמונתם עלתה להם בשמם הטוב, בפרנסתם, בקריירה שלהם ואפילו בירושתם. היו יהודים רבים כאלה במהלך ההיסטוריה ועד עצם היום הזה.
טענה 14: "אותם יהודים דתיים שהאמינו בישוע גילו תמיד נטייה לסטות מהדרך. מי שלומד על חייהם רואה שרובם השליכו את האמונות והערכים המסורתיים שלהם לפני שבכלל חשבו על שטויות כמו הנצרות". תשובה: מי אמר לך דבר כזה? כמה מאותם אנשים ראיינת? האם אתה מודע לעובדה שרבים מהיהודים הדתיים שהחליטו להאמין בישוע הזדעזעו לחלוטין כשגילו שהוא המשיח? הם ניהלו אורח חיים מסורתי והתנגדו מאוד לכל דבר שהזכיר אותו, אבל הם לא יכלו לעמוד בפני אמת הכתובים, למרות ההשלכות של האמונה. בנוגע לאותם יהודים דתיים שהתחילו לפקפק במסורות שלהם לפני שהם האמינו בישוע, אין בזה שום דבר לא הגיוני. הם גילו קשיים ביסודות הרוחניים שלהם וחיפשו את האמת במקום אחר.
טענה 15: "מיסיונרים כמוך מחפשים את החולים, את הזקנים, את הבורים ואת הצעירים וחסרי הידע". תשובה: האמת היא שאיננו מחפשים אף קבוצה במיוחד, למרות שרבים מאתנו מאוד רוצים לשוחח עם רבנים ועם יהודים דתיים בכל פעם שיש לנו הזדמנות לכך, ואנחנו מעריכים במיוחד את האינטראקציה עם יהודים משכילים. יחד עם זה, אנחנו לא נמנע את הבשורה הטובה על המשיח מאיש, זקן או צעיר, בריא או חולה. כל אדם צריך לדעת על רחמי אלוהים שעומדים לרשותנו באמצעות חזרה בתשובה ואמונה. בנוגע לאלה שחיו את חייהם מבלי להכיר את המשיח ושוכבים עכשיו על ערש דווי בגלל זקנה או מחלה, הרי שרק ראוי שננסה להגיע אליהם. זוהי השעה שבה רבים מהם חושבים סוף סוף ברצינות ומהרהרים במשמעות החיים ועל הקשר שלהם עם אלוהים. האם יהיה נכון להזניח אותם?
טענה 16: "אני לא אדם דתי במיוחד, אבל אני בהחלט לא אדם רע. אני באופן בסיסי אדם רגיל, מאוזן וטוב". תשובה: בהתאם לאיזה קנה מידה? האם ידעת שהתנ"ך אפילו לא מגדיר אנשים כ"לא טובים ולא רעים"? או שאתה חוטא או שאתה צדיק, משרת אלוהים או רשע. האם אתה בטוח שאתה יודע איך לקבל מחילה על חטאים ואיך לנהל חיים שהם ראויים בעיני אלוהים?
טענה 17: "אם ישוע הוא באמת המשיח, למה יש כל כך הרבה טענות שאומרות את ההפך?” תשובה: מספר טענות הנגד איננו חשוב, מכיוון שקיימות תשובות מוצקות לכל טענה, ובעצם, יש טענות רבות יותר בזכות משיחיותו של ישוע מאשר נגדה. למעשה, ההוכחות רבות עד כדי כך שיידרשו מאות ספרים כדי לתעד אותן, אבל גם אם היו טענות יהודיות רבות יותר נגד ישוע מאשר בעדו (ואין), מה זה היה מוכיח? הרי רוב היהודים בימינו אינם מתייחסים ברצינות אפילו לעשרת הדיברות. האם טענות הנגד שלהם מפריכות באיזו שהיא צורה את האמת שבתנ"ך או בתורה?
טענה 18: "חשוב בכנות: המשיחיות איננה משכנעת. היא איננה מספקת את מה שהיא מבטיחה. עמוק בפנים אתה יודע שאני אומר את האמת". תשובה: בעצם, ההפך הוא הנכון. אם לדבר באופן אישי, מאז שמצאתי חיים חדשים באמצעות ישוע אני נהנה מברכה שאיננה ניתנת לתיאור, ואני יכול לספק לך אינספור הוכחות שהוא המשיח האמתי, שהוא חי היום, ושהוא פועל עלי אדמות ובחיי. האם ייתכן שהמסורות שעליהן אתה מתבסס אינן יכולות לספק קשר קרוב עם אלוהים וודאות שקיבלת סליחה על חטאים? האם יכול להיות שעמוק בתוכך אתה יודע שמה שאני אומר הוא אמת? למעשה, אני רוצה לשאול אותך שאלה: איזו ראייה יש בחייך לנוכחותו של אלוהים חיים?
טענה 19: "אתם המיסיונרים תמיד משתמשים באותן טענות והוכחות מוכרות. כנראה שהאמונה שלכם איננה מאוד עמוקה!” תשובה: במלוא הכנות, כבר משעמם לי מהטענות הסטנדרטיות והמתנגדות האלה. אמת היא אמת, בין שהיא ותיקה או חדשה. איננו צריכים להמציא הוכחות חדשות או חדשניות למשיחיותו של ישוע, באותו אופן שאיננו צריכים להמציא הוכחות חדשות או חדשניות לקיומו של אלוהים. כל מה שעליך לעשות הוא לבחון לעומק את הראיות. אני חושב שתגלה שהעמדה שלנו מעניינת הרבה יותר משאתה מעלה על דעתך, וככל שאנחנו ממשיכים ללמוד ולחקור את המשאבים הבלתי נדלים של האמת של כתבי הקודש, כך אנחנו שמחים לספק לכך טענות והוכחות נוספות. לעת עתה, סיפקתי לך חומר משמעותי למחשבה. קרא, למד, הגה והתפלל. המשיח אמר לאבותינו: "אם תעמדו בדברי, תלמידיי אתם באמת; ותדעו את האמת והאמת תשחרר אתכם" (יוחנן ח' 32-31). הגיע הזמן שגם אתה תכיר את האמת ותשתחרר.
טענה 20: "אפשר להיות או יהודי או נוצרי, אי אפשר להאמין בישוע ולהיות יהודי!" תשובה: בהכרזה זו אתה מערבב את היוצרות. אדם נולד יהודי או לא יהודי, אך כדי להיות משיחי, עליך להיוולד מחדש. לידה חדשה זו נעשית על ידי קבלת ישוע לחייך, כלומר אמונה בישוע המשיח, מותו על הצלב כקורבן לחטאים ותחייתו מהמתים. על ידי כך חטאיך נסלחים לך, אלוהים נותן לך "לב חדש" (רוח חדשה, ראה יחזקאל ל"ו 26-27) ואתה עכשיו תלמיד שהולך בעקבות ישוע המשיח. זהו פרוש המושג להיות משיחי אמיתי, זה לא משהו שנולדים לתוכו, לא ניתן להיוולד משיחי. כאן טמונה הטעות שרבים מבני עמנו עושים מחוסר ידע. המשיחיות האמיתית איננה דת מאורגנת נוספת, כמו היהדות הרבנית, הנצרות, האסלאם וכו'. המשיחיות האמיתית מבוססת על יחסים אישיים בפועל בין אלוהים חיים, וה"עם שלו" דרך אמונה בישוע המשיח, שמורכב מיהודים ולא יהודים כאחד.
בלידה פיזית אתה נולד יהודי או לא יהודי. בלידה רוחנית (לידה מחדש כמתואר למעלה) אתה עכשיו משיחי, יהודי או לא יהודי, כלומר חי באמונה בישוע המשיח. ישוע המשיח התגורר בעיר נצרת ולכן הוא נודע בשם ישוע מנצרת. היהודים המשיחיים הראשונים שהלכו בעקבותיו נקראו יהודים נוצרים או יהודים משיחיים, למעשה עבר זמן רב עד שנקראו כך על ידי זרים (ראה מעשי השליחים י"א 26, א' לפטרוס ד' 16). ולאחר שה"נצרות" הפכה לדת לאומית ברומא (מאות שנים לאחר ישוע) נקראו מאמינים לא יהודים; "נוצרים" (בלועזית כריסיאן, מהמילה כריסטוס שהיא תרגום יווני למילה משיח).  לכן, ילדים יכולים להיוולד להורים משיחיים, אך הם עצמם אינם משיחיים. רק כאשר גדלים ומקבלים את האמונה בישוע המשיח באופן אישי ומזדהים לחלוטין עם המשיח, הופכים להיות משיחים אמיתיים. באותה מידה, מישהו שנולד יהודי אינו בהכרח יהודי דתי. ע"פ הרבנים הוא יהודי דתי רק כאשר הוא מקיים את המצוות וחי על פי מנהגי הדת והמסורת. כך גם עם מאמינים משיחיים – אך בצורה יותר משמעותית, כי לא מדובר בדת של חוקים ומצוות אלא במערכת של יחסים אישיים עם אלוהים דרך המשיח – הם כאלה רק לאחר שהאמינו בדרכו של ישוע המשיח. באם אתה יהודי או לא יהודי, עליך להיוולד מחדש רוחנית דרך אמונה בו. לכן בשורה התחתונה, השאלה אינה אם אתה יהודי או לא יהודי, אלא אם אתה בוחר להאמין במשיח היהודי או לא.

להזמנת הספר ללא תשלום לחץ כאן!